Artikel 1 - Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. FinWoo Bookkeeping & Tax: FinWoo Bookkeeping & Tax, gevestigd te Amsterdam, KvK-nummer 86508660.
  2. Klant: degene met wie FinWoo Bookkeeping & Tax een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: FinWoo Bookkeeping & Tax en klant
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens FinWoo Bookkeeping & Tax.
  2. FinWoo Bookkeeping & Tax en de klantkunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. FinWoo Bookkeeping & Tax en de klantsluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van FinWoo Bookkeeping & Tax zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 08 dagen geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij FinWoo Bookkeeping & Tax en de klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 - Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag FinWoo Bookkeeping & Tax de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen. 
  2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt FinWoo Bookkeeping & Tax slechts, nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5 - Tarieven en betaling

  1. FinWoo Bookkeeping & Tax hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. FinWoo Bookkeeping & Tax mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. 
  3. FinWoo Bookkeeping & Tax en de klantspreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  4. FinWoo Bookkeeping & Tax mag tot 10% van de richtprijs afwijken. 
  5. FinWoo Bookkeeping & Tax moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. 
  6. De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. FinWoo Bookkeeping & Tax zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  8. Een consument mag de overeenkomst met FinWoo Bookkeeping & Tax opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn

  1. FinWoo Bookkeeping & Tax mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 
  2. De klant moet een betaling achteraf binnen 08 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die FinWoo Bookkeeping & Tax hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat FinWoo Bookkeeping & Tax aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. 
  4. FinWoo Bookkeeping & Tax mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 - Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag FinWoo Bookkeeping & Tax de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en  de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan FinWoo Bookkeeping & Tax. 
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 
  4. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag FinWoo Bookkeeping & Tax zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald. 
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van FinWoo Bookkeeping & Tax op de klant onmiddellijk opeisbaar. 
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door FinWoo Bookkeeping & Tax, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 - Herroepingsrecht

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer: 
  • De dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het een spoedreparatie betreft
  • het weddenschappen of loterijen betreft
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  • het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
  1. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    • zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
    • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  2. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@finwoo.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van FinWoo Bookkeeping & Tax, www.finwoo.nl.

Artikel 9 - Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10 - Verrekening

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan FinWoo Bookkeeping & Tax te verrekenen met een vordering op FinWoo Bookkeeping & Tax.

Artikel 11 - Verzekering

  1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    • zaken van FinWoo Bookkeeping & Tax die bij de klant aanwezig zijn
    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De klant geeft op eerste verzoek van FinWoo Bookkeeping & Tax de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 12 - Intrekking opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan de dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van de dienstverlener te betalen.

Artikel 13 - Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichtte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan de dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 14 - Garantie

  1. Wanneer de klant en FinWoo Bookkeeping & Tax een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor FinWoo Bookkeeping & Tax enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 15 - Uitvoering van de overeenkomst

  1. FinWoo Bookkeeping & Tax voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. 
  2. FinWoo Bookkeeping & Tax mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant. 
  4. De klant moet ervoor zorgen dat FinWoo Bookkeeping & Tax op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de klant er niet voor dat FinWoo Bookkeeping & Tax tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

Artikel 16 - Informatieverstrekking door de klant

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan FinWoo Bookkeeping & Tax.
  2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voorzover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 
  3. Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert FinWoo Bookkeeping & Tax de betreffende bescheiden. 
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door FinWoo Bookkeeping & Tax redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Artikel 17 - Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen FinWoo Bookkeeping & Tax en de klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
  2. Wanneer de klanteen overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 18 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
  2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 19 - Geheimhouding

  1. De klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van FinWoo Bookkeeping & Tax ontvangt geheim.
  2. Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende FinWoo Bookkeeping & Tax waarvan de klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan FinWoo Bookkeeping & Tax schade kan berokkenen.
  3. De klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt. 
  4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    • die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant
    • die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht 
  5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

Artikel 20 - Boetebeding

  1. Wanneer de klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan FinWoo Bookkeeping & Tax voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
  2. Is de klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
  3. Is de klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
  4. Daarnaast moet de klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  5. De klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade. 
  6. FinWoo Bookkeeping & Tax mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant.

Artikel 21 - Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart FinWoo Bookkeeping & Tax tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door FinWoo Bookkeeping & Tax geleverde producten en/of diensten. 

Artikel 22 - Klachten

  1. De klant moet een door FinWoo Bookkeeping & Tax geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klantFinWoo Bookkeeping & Tax daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming FinWoo Bookkeeping & Tax hiervan op de hoogte stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat FinWoo Bookkeeping & Tax hierop gepast kan reageren. 
  5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en FinWoo Bookkeeping & Tax.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat FinWoo Bookkeeping & Tax andere werkzaamheden gaat verrichten dan afgesproken.

Artikel 23 - Ingebrekestelling

  1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan FinWoo Bookkeeping & Tax.
  2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling FinWoo Bookkeeping & Tax ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

Artikel 24 - Aansprakelijkheid klant

  1. Wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 25 - Aansprakelijkheid FinWoo Bookkeeping & Tax

  1. FinWoo Bookkeeping & Tax is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. FinWoo Bookkeeping & Tax is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroepsaansprakelijkheidsverzekering) wordt uitbetaald. Is er geen verzekering afgeslotenof wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 26 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van FinWoo Bookkeeping & Tax vervalt 6 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 27 - Ontbinding

  1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door FinWoo Bookkeeping & Tax nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat FinWoo Bookkeeping & Tax in verzuim is. 
  3. FinWoo Bookkeeping & Tax mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

Artikel 28 - Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van FinWoo Bookkeeping & Tax door de klantniet aan FinWoo Bookkeeping & Tax kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    - een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    - wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    - stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    - computervirussen
    - stakingen
    - overheidsmaatregelen
    - vervoersproblemen
    - slechte weersomstandigheden
    - werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor FinWoo Bookkeeping & Tax 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat FinWoo Bookkeeping & Tax kan nakomen. 
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als FinWoo Bookkeeping & Tax de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 
  5. FinWoo Bookkeeping & Tax hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer FinWoo Bookkeeping & Tax hiervan voordeel heeft. 

Artikel 29 - Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en FinWoo Bookkeeping & Tax de overeenkomst aanpassen. 

Artikel 30 - Wijziging algemene voorwaarden

    1. FinWoo Bookkeeping & Tax mag deze algemene voorwaarden wijzigen. 
    2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag FinWoo Bookkeeping & Tax altijd doorvoeren. 
    3. Ingrijpende wijzigingen zal FinWoo Bookkeeping & Tax zoveel mogelijk vooraf met de klant
    4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen. 

Artikel 31 - Overgang van rechten

    1. De klantkan geen rechten uit een overeenkomst met FinWoo Bookkeeping & Tax aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van FinWoo Bookkeeping & Tax. 
    2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

Artikel 32 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

    1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 
    2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat FinWoo Bookkeeping & Tax bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 33 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

    1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en FinWoo Bookkeeping & Tax is Nederlands recht van toepassing. 
    2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van FinWoo Bookkeeping & Tax is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en FinWoo Bookkeeping & Tax, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 01 januari 2025.